Projekt edukacyjny jest metodą nowoczesną i dającą wiele możliwości pracy z uczniami. Uwalnia od rutyny, przynosi ciekawe rezultaty i daje dużą satysfakcję, stąd jest często wykorzystywany w naszej szkole. Wśród projektów realizowanych w IV LO największą grupę stanowią projekty z dziedziny nauk społecznych, zwłaszcza historii. Na szczególną uwagę zasługują autorskie pomysły nauczycieli Czwórki, które zaktywizowały całą społeczność szkolną :
Na zorganizowanie przedsięwzięć złożyły się dyskusje panelowe, debaty i wykłady, warsztaty muzealne, wystawy, konkursy, gry edukacyjne i wycieczki, inscenizacje i rekonstrukcje historyczne. Dla społeczności lokalnej przygotowano Jarmark Średniowieczny (2016) oraz Piknik Niepodległościowy (2018) w Parku Bednarskiego.
Osobną grupę stanowią projekty proponowane przez instytucje kulturalne i naukowe wspierające oświatę.
W ramach Małopolskiego Programu Edukacji Patriotycznej uczniowie Czwórki brali udział w kolejnych edycjach konkursu : „Kresy – polskie ziemie wschodnie w XX wieku”. W 2015, 2016, 2018 i 2019 roku zdobywali nagrody, a najcenniejsze z nich to indeksy na studia i wycieczki na ziemie wschodnie II Rzeczypospolitej.
Tematem wielu projektów jest integracja europejska („Lekcje europejskie”), komunikacja międzykulturowa i stosunki międzynarodowe, szczególnie relacje z Niemcami. Najciekawsze z nich to te, które owocują wspólnymi działaniami i osobistymi kontaktami z młodzieżą z innych krajów m. in. z Niemiec, Włoch, Holandii czy Izraela. Są one realizowane także poza Krakowem, na przykład w Auschwitz-Birkenau, Gdańsku czy Turyngii. Można tu przywołać projekty: „Bliżej siebie. Zachować Pamięć. Historia i kultura dwóch narodów”, „Zachować pamięć. Holocaust – Dlaczego? „Przez wspólną historię ku przyszłości”, „Stosunki polsko-niemieckie dawniej i dziś”.
Dużym wyzwaniem okazał się udział w corocznych konferencjach politologicznych organizowanych pod patronatem Uniwersytetu Jagiellońskiego przez Krakowskie Młodzieżowe Towarzystwo Przyjaciół Nauk i Sztuk. Nasi uczniowie znaleźli się w wąskim gronie debatujących na tematy: „Wartości Unii Europejskiej”, „Moje i twoje prawa człowieka” oraz „Różnorodność – dialog – konflikt – polityka”.
Do zainteresowanych dziennikarstwem swoją propozycję skierowało Wydawnictwo ZNAK z projektem „Znak w Szkole”. W kolejnych już pięciu edycjach uczestnicy czytają akademickie teksty, polemizują z ich autorami zadając pytania, biorą udział w dyskusjach z naukowcami i podsumowują kolejne problemy w krótkich esejach. W 2017, 2018 i 2019 roku nasi uczniowie odbyli wakacyjny staż w wydawnictwie, który był nagrodą dla najlepszych.
Nie tylko nauki społeczne są przedmiotem pracy metodą projektu edukacyjnego.
Niezapomnianych wrażeń dostarczył uczestnikom udział w realizowanym z okazji jubileuszu Polskiego Towarzystwa Matematycznego projekcie „Fraktal na stulecie”, którego finałem był żywy Trójkąt Sierpińskiego utworzony przez ponad 6500 uczniów na krakowskich Błoniach.
W IV LO staramy się przyzwyczaić uczniów do zdobywania wiedzy także przy pomocy akademickich metod pracy. Oferujemy im udział w wykładach dostosowanych do programów nauczania, przygotowanych przez nauczycieli akademickich i pracowników krakowskich instytucji naukowych oraz w wygłaszanych przy okazji uroczystości i wydarzeń szkolnych wystąpieniach nauczycieli Czwórki. Korzystamy z bogatej oferty wykładów historycznych oraz z dziedziny biologii, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień bioetycznych. Wychodzimy na wykłady na uczelnie, do Muzeum Historycznego Miasta Krakowa, a w miarę możliwości zapraszamy wykładowców do szkolnej auli.
Tematyka przykładowych wykładów dla uczniów IV LO:
Język polski
Język angielski
Historia
Biologia
Edukacja medialna
IV LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE
im. Tadeusza Kościuszki w Krakowie